hits

Er fast hjemmekontor noe for deg?

Woman using laptop sitting at office
Licensed from: moodboard / yayimages.com


Har du lyst til å jobbe mer hjemmefra, eller kanskje til og med ha fast hjemmekontor? 
Å alltid jobbe hjemmefra passer ikke for alle, men når det fungerer er det et flott alternativ både for arbeidsgiveren og den ansatte.

Det finnes mange gode grunner til å jobbe hjemmefra en gang i blant. Kanskje er man hjemme med sykt barn, eller man venter på en håndverker, kanskje er det håndverkere og støy på kontoret i en periode, eller man kjenner at kroppen trenger en hjemmedag selv om man ellers er i form til å jobbe.

Mange føler også at de jobber mer effektivt når de slipper stadige forstyrrelser fra omgivelsene, for eksempel i et støyende kontorlandskap, og noen jobber hjemmefra rett og slett for å slippe selve jobbreisen. For noen passer det til og med aller best å ha fast hjemmekontor og alltid jobbe hjemmefra.


FRIHET UNDER ANSVAR

Bernt Erik Sandnes (43) som er skribent og har fjorten års erfaring med hjemmekontor.
-- For meg så funker det godt. Det viktige er om man får til å gjøre like god jobb om man sitter på et annet sted. I tillegg om man får til å holde kontakten med de andre i bedriften på en akseptabel måte. Når det skjer, så anbefaler jeg det, men føler du deg alene og ikke får nok stimuli fra andre så anbefales det å dra hjemmefra og til jobben.

 

Forskjellen mellom hjemmekontor og jobb utenom hjemmet er at man slipper unna stresset å komme seg til og fra. Nå er det liksom kun en trapp og en liten gang så er man på jobb.

B. E. Sandnes

 

Sandnes er også tydelig på at det er utfordringer forbundet ved å jobbe hjemmefra.
-- Det er lettere å miste fokus på grunn av uforutsette ting som plutselig dukker opp. Det vil si barn som vil ett eller annet, eller noen som "forstyrrer". I tillegg om man er syk og egentlig burde holdt sengen, så "er" man på jobb og tilgjengelig likevel. Jobber man "ute" er det som sagt enklere å holde fokuset og man forholder seg enklere til jobbens faste tider. Med hjemmekontor så sitter man oftest mye lengre på jobb enn om man hadde vært ute av huset på jobb, sier han.

 

Artikkelen fortsetter under bildet
Internet business success concept background
Licensed from: cienpies / yayimages.com



"Hjemmekontor" betyr ikke nødvendigvis at man sitter hjemme heller. Man kan like gjerne sitte på en kafé eller i parken, eller på hytta - forutsatt at man i utgangspunktet har et yrke som gir en mulighet til å jobbe hvor (og når) som helst. Men, uansett hvor man sitter krever fast hjemmekontor en god del disiplin og evne til å jobbe selvstendig, og dersom du jobber sammen med andre må det være bred vilje til fleksibilitet, både hos arbeidsgiver og hos de ansatte, spesielt når det gjelder kommunikasjon og tilgjengelighet.

Ludvig Anderssen (29) jobber også fast hjemmefra. Han sitter i Sandefjord, og bedriften har lokale i Oslo.
-- Et lite problem er at det ikke er så sosialt som en [vanlig] arbeidsplass, man skal like å jobbe alene en del. Selv om det er kommunikasjon over nett, er det ikke det samme som å kunne prate med noen ved kaffetrakteren. Måten jeg har løst dette på er at jeg tar meg turer til byen, setter meg på en kafé og jobber derfra. Man må tåle litt lyder rundt seg, eller ta med seg hodetelefoner. Jeg har funnet ut at dette fungerer utmerket for meg, forteller han.

 

Ingen henger over deg hele tiden, du må selv prestere og levere. Dette igjen krever struktur og det kan være vanskelig å være i jobbmodus med såpass mange fristelser rundt seg hele tiden.

Ludvig Anderssen

 

-- Å ikke måtte være et sted kl 08:00 til 16:00 hver dag er veldig befriende. Man velger selv når man vil spise lunsj, man velger selv typen kaffe som skal drikkes etc., og føler man seg litt uvel kan man gjøre en vel så god jobb innenfor husets fire vegger. Mindre smittefare er det også, i det minste mot kollegaer. Vi har kommet så langt i den teknologiske verdenen, at det ikke lenger er noe problem å kommunisere med andre over nett. Dele skrivebordet om det skulle være noe man vil vise, ha en videokonferanse m.m., tilføyer han. -- Har man mulighet for å gi noen et fast hjemmekontor - gå for det. Fordelene utveier ulempene. - Om man er strukturert, selvsagt.
 

 

 
NOEN FORDELER OG UTFORDRINGER MED FAST HJEMMEKONTOR

Utfordringer

  • Å forklare venner og familie at du er på jobb, bare hjemme
    Å jobbe hjemmefra kan være en utfordring dersom du stadig blir forstyrret i arbeidet, enten det er svigermor som ser at bilen står hjemme, naboen som "stikker innom for en kaffeprat", eller syke barn som trenger oppmerksomhet. Er man lett å avlede kan til og med husets kjæledyr bli for forstyrrende.
  • Mister kontakten med kolleger
    For mange kan det oppleves som vanskelig å miste den personlige kontakten med kolleger - for eksempel den hyggelige småpraten ved kaffemaskinen eller en felles lunsjpause. For ledere kan det være vanskelig å beholde oversikten.
  • Manglende skille mellom jobb og fritid
    Er man hjemme er det veldig lett å ta ti minutter her og et kvarter der til huslige sysler, som å tømme oppvaskmaskinen eller henge opp klesvasken. Og har man brukt en halvtime på støvsuging eller snømåking etter lunsj legger man gjerne inn en time eller tre ekstra på slutten av dagen eller senere på kvelden, så man får unna det man ikke rakk i løpet av dagen.

 

 

Fordeler

  • Flexitid og rolige morgener
    Man trenger ikke tenke på rushtrafikk eller å rekke den fullpakkede morrabussen, eller å fryse fingrene av seg mens man skraper is av frontruten. Og man kan ta handlerunden mens alle andre sitter på kontoret. Og så sparer man jo reiseutgiftene.
  • Jobb fra hvor som helst, når som helst
    Internett og mobiltelefon har gjort det mulig å ta jobben med seg nær sagt overalt. Du kan gjerne bo litt ustrategisk til, for du trenger ikke engang å være i samme land som sjefen din, og du er jevnt over mer tilgjengelig siden du ikke er avhengig av kontorpulten for å jobbe.
  • Ungene slipper å komme hjem til tomt hus
    Du kan droppe SFO. Når ungene er ferdige på skolen er du hjemme. Selv om du er på jobb.

 

 

HVA MENER LEDEREN?

Har man som leder et stort behov for å kontrollere alle stadier i enhver prosess kan det nok føles vanskelig å beholde oversikten når de ansatte befinner seg helt andre steder - og jobber på forskjellige tidspunkt enn en selv, mens ledere som er vant til å delegere og kjører en litt ledigere stil finner det uproblematisk.

For Kjetil Manheim, daglig leder i blogg.no - Norges største bloggportal, er fjernstyring av ansatte helt normalt. Vi har stilt ham noen spørsmål om hvordan han opplever dette.

Kjetil Manheim

Hvor mange ansatte har du, og hvor mange av dem sitter til vanlig i samme lokale som deg?
Direkte ansatte er kun 4, i tillegg er det 5 andre fast tilknyttede personer som tar seg av drift, utvikling etc. og ingen av dem sitter sammen med meg.

Hvor lang erfaring har du med et slikt system?
Dette er måten jeg har arbeidet de siste 4-5 årene.

Er du ikke redd for at ansatte som alltid jobber hjemmefra skal slacke litt vel mye?
Overhodet ikke. Det viktigste man skal arbeide ut fra er oppgavene man skal utføre, ikke hvor mange timer man oppholder seg på en geografisk spesifikk posisjon. Vi har en operasjon som krever stor grad av tilgjengelighet, og stor grad av evne til å utøve tildelt ansvar. I et slikt system er det tvert i mot en fordel at man kan arbeide uavhengig av geografi, det gir meg som leder fleksibilitet i forhold til når og hvordan ting må gjennomføres. Vår operasjon fungerer i dag spredt på flere lokasjoner, og vi arbeider like effektivt over internett og skype, som vi hadde gjort om vi skulle vært på samme kontor.
Når det gjelder slacking hos de ansatte så har ikke jeg et slikt menneskesyn. Jeg tror alle ønsker å være nyttige. Jeg er ikke en snill sjef, fordi jeg krever mye av de rundt meg, men jeg tror jeg er en fair sjef som lar hver enkelt ansatt få lov til å påvirke sin hverdag. jeg håper det er slik det blir oppfattet. Når det er sagt, så er det viktig at man som leder av en spredt organisasjon er tilgjengelig for de som jobber i den. Man kan ikke fjernstyre noe om man ikke er "et tastetrykk unna".

Hva er de største ulempene med å ha ansatte så spredt rundt geografisk?
Vel, om man skal definere en så er det vel at man risikerer at man ikke får se hverandre så ofte - hvilket selvsagt kan medføre at man ikke får til å bygge en felles kultur. Men i vårt tilfelle opplever jeg ikke at det har slått inn. Noen ledere vil kanskje oppleve kravet om tilgjengelighet som negativt også. men det gjør ikke jeg.

Er det noen fordeler med å ha ansatte som kun jobber hjemmefra?
Ja, fordelen er at det ikke er noen grense mellom jobb og fritid på samme måte som det er det ved et kontor. Det krever sitt av den ansatte, og en leder må selvsagt begrense seg så man ikke utnytter situasjonen, men i det store og hele kan en slik manglende grense fungere positivt for ansatte og for ledelse. En åpenbar fordel er at den ansatte får ivaretatt sitt private liv selv om de er på jobb. Man får kjørt en vask mens man arbeider, liksom. Og siden det ikke er en streng tidsgrense for arbeidstid så får den ansatte en reell mulighet til å styre hverdagen sin. Om man trenger å gjøre private ting i den "normale arbeidstiden" så er det greit, fordi det ikke er arbeidstid man blir målt på, men innsats.

Hvordan fungerer den daglige kommunikasjonen mellom deg og de ansatte, og mellom de ansatte?
Jeg antar den fungerer godt mellom de ansatte, men vi forsøker å ha et møte i uken (over skype selvsagt) hvor alle oppdaterer alle. Jeg opplever at kommunikasjonen i Norden går fint, men at det er visse utfordringer mot offshoringsressurser. Men det har mer med kulturell og kontekstuell fellesarv å gjøre tror jeg. Fra min posisjon opplever jeg at kommunikasjonen med de ansatte går bra, men noen ganger oppstår det misforståelser som må rettes opp. Men stort sett er jeg veldig fornøyd med tingenes tilstand.

Ville du anbefalt et slikt system til andre arbeidsgivere?
Ja

 



Artikkelen fortsetter under bildet
Dangerous Mine Entrance
Licensed from: mrdoomits / yayimages.com



FALLGRUVER

Den største fallgruven for alle som jobber hjemmefra er disiplin, eller rettere sagt mangel på selvdisiplin. Det er lett å bli distrahert og det finnes enormt mange tidstyver som kan avlede deg fra oppgaven du egentlig skulle gjøre. "Jeg skal bare..." blir fort til "er klokken virkelig så mye?!?", om man ikke klarer å disponere tiden riktig. Er man vant til å jobbe selvstendig er det nok lettere å jobbe effektivt selv om man ikke har sjefen og kolleger sirklende rundt hele tiden. Faren ved å forskyve og utsette oppgaver er at man kan bli sittende og jobbe "overtid" for å ta igjen det tapte, og grensen mellom jobb og fritid kan fort bli litt uklar, eller i verste fall forsvinne helt.

 

Det viktigste man skal arbeide ut fra er oppgavene man skal utføre, ikke hvor mange timer man oppholder seg på en geografisk spesifikk posisjon.

Kjetil Manheim

 

God kommunikasjon og gjensidig tillit mellom arbeidsgiver og ansatt er alfa og omega for at hjemmekontor skal fungere. Dagene bør ha en viss grad av forutsigbarhet, man må ha klare retningslinjer og rutiner, jevnlig oppfølging, og oppgaver må være tydelig definert. Den "gode dialogen" mellom kontoret og den som jobber hjemmefra må være tilstede. Føler man at man blir isolert og at man går glipp av ting er det lett å miste motivasjonen. Leder og ansatt har også et felles ansvar for å ta tak i situasjonen og gjøre de nødvendige endringer dersom man ser at det ikke fungerer. 

Selv om man ikke sitter sammen i et kontorlandskap forventes det at man leverer, og i de fleste tilfeller også at man er noenlunde tilgjengelig i bedriftens vanlige kontortid. Og selv om man kanskje helst jobber på kveldstid er det en fordel at man henvender seg til sin leder og kolleger som jobber fra bedriftens lokaler i den vanlige kontortiden, slik at disse ikke føler seg presset til å stille opp på sin fritid. Dette går selvfølgelig begge veier, din leder og dine kolleger skal naturligvis heller ikke utnytte det at du alltid er i umiddelbar nærhet til arbeidspulten til å dytte oppgaver på deg til alle døgnets tider. Føler man at man hele tiden er på jobb blir man fort utbrent.

 

 

Les også: Jobb effektivt hjemmefra!

 

 

Fjernarbeid - ofte kalt hjemmearbeid eller hjemmekontor - er inntektsgivende arbeid som - etter avtale - utføres i et lokale geografisk atskilt fra arbeidsgiver ved hjelp av tele- / datautstyr, men som også kunne vært utført på arbeidsplassen.

Kilde: Wikipedia

 


 

BONUS: PENGER Å SPARE!

For noen bedrifter er det faktisk ikke nødvendig med et eget lokale i det hele tatt. Interne møter kan tas på telefon eller via Skype, og kundemøter kan tas på en kafé eller på kontoret hos kunden. Skulle man ha behov for et eget møterom en dag er det billigere å leie et i noen timer enn å betale for faste lokaler året rundt. Dette er hverdagen for mange bedrifter i en oppstartsfase, og det kan også være løsningen for etablerte bedrifter som sliter økonomisk.

Andre bedrifter trenger en besøksadresse, men klarer seg med noe mye mindre (og billigere) enn dersom alle de ansatte skulle kommet inn til kontoret hver dag.

 

 

#arbeidsliv #jobb #hjemmekontor

Artig, hadde helt sikkert vært deilig å kunne jobbe hjemme fra :)

Hadde vært herlig å jobbet hjemmefra. Jeg jobber jo hjemmefra når det kommer til youtube og slikt, så har jo litt erfaring med det, selv om det er litt på "hobbybasis". Tror det å strukturere dagene når man jobber hjemme må være en stor utfordring, så om jeg hadde klart det på fulltid jeg jeg ikke :P

MsHildur90: Du hadde garantert klart det på fulltid - for problemet er ikke å sette seg ned å jobbe, men å reise seg og gjøre noe annet. :p

Begge deler hadde nok vært det beste. Sånn som eg har der no :P Godt nyttår :)

Utrolig bra innlegg :-) Hadde vært herlig å ha hjemmekontor.

Hadde vært herlig, men det spørs om skolen beveger seg mot dette..... Det er nok ikke bra for alle elever heller. Men selv kunne jeg absolutt tenkt meg det. Da må jeg nok gjøre mer med det jeg gjør på si. Da kunne det vært en mulighet. :)

Det hadde vært noe, spørsmålet er vel heller hva man skulle jobbet med? :)

Skriv en ny kommentar