ESO: Dark Brotherhood


 

Endelig har jeg fått spilt Dark Brotherhood DLC'en som kom ut 31. mai! 

Etter tre knalltøffe uker med influensa, feber, dobbeltsidig lungebetennelse og en hoste som har fått gubbe og barn til å google først "ørepropper" og deretter "billig gravstein", 19(!!!) ruller dopapir, 1 flaske Noskapin, 2 flasker Cosylan, en tidagers penicillinkur og et energinivå laaangt nede på de røde tallene (helt utrolig hvor sliten man blir av å ikke få sove mer enn et par timer om gangen, selv når man "sover" mesteparten av dagen), har jeg omsider klart å karre meg opp i sittende stilling foran skjermen igjen. Fremdeles litt svimmel og skjelven dro jeg opp ESO på tirsdagskvelden...



 

Jeg valgte å starte Dark Brotherhood med en helt fersk character. Stamina nightblade Wiedzmina var bare level 8, og så vidt ute av tutorialen, da hun ankom Gullkysten og ble rekruttert av broderskapet. Og det fungerte helt fint - lav level er absolutt ingen hindring. Det tok heller ikke veldig lang tid å spille gjennom den nye storyen, men det er greit, jeg har 9 chars til som skal i ilden.

 

Det hele starter med at man aktiverer DLC'en som gir et nytt valg i stedene man kan reise til. Man kan velge å ta båt dit eller hoppe direkte til wayshrinet i Anvil. Når man kommer dit står det en mystisk figur og venter på deg på kaia. Den nye sonen er ganske liten, sammenlignet med f.eks.Wrothgar, men landskapet er nydelig, lyst og varmt, og huler og ruiner er mørke og skumle, akkurat som de skal være.



 

Dette er den desidert blodigste DLC'en så langt. Ikke så rart med tanke på temaet kanskje, men det er også lagt til et eget killcam som gjør opplevelsen mye sterkere enn ellers i spillet.



 

Man er også nødt til å være forsiktig. Det er mye sniking, og mye venting. Veldig mye. Ikke bare venter man på at offeret skal dukke opp og plassere seg "riktig", man må ofte snike seg etter vedkommende ganske lenge før man finner et egnet sted til å utføre drapet, og er man uheldig og blir sett er det mye sniking i skyggene og mer venting i krokene før bountyen går ned såpass at det er trygt å bevege på seg igjen. Evt. kan man betale seg fri, men det blir dyrt i lengden... Heldigvis teller bounty og "heat" ned når man er offline også, så jeg kommer nok til å spille de resterende char simultant, og bare bytte til en av de andre hver gang summen blir for høy for gullposen min.

 


 



 

De nye personene man møter er både spennende og morsomme, og jeg skulle gjerne blitt bedre kjent med flere av dem... og man treffer faktisk på et par gamle kjenninger her og der også. Jeg skal ikke si hvem, men har du spilt gjennom ESO allerede vil du garantert smile når du ramler over noen av sidequestene på Gullkysten.
 


 



 

Jeg er også godt fornøyd med belønningen for å fullføre hovedquestet. Man får en ny tittel man kan velge å vise for andre spillere, og et kult kostyme. Jeg syns i hvert fall at kostymet er kult. Om jeg kunne sy og hadde interesse for cosplay ville jeg definitivt startet med denne her: Black Hand Robe...



 

Som i tidligere Elder Scrolls kan man ta oppdrag fra DB for xp og belønninger (stæsj), og det finnes også et bounty board, daglige oppdrag, og flere sidequests. Det er veldig mye innhold i denne DLC'en, og så langt har jeg bare gått gjennom mainquestet, og så vidt begynt å kikke på resten.



 

Uten å spoile for mye kan jeg si at hovedhistorien ga meg litt flashbacks til Skyrim, og det virker egentlig ikke som Zos har lagt veldig mye tid og energi i planleggingen eller manuset. Levlingen er veldig basert på kontraktene (dra til oppgitt by, drep angitt person, dra tilbake og hent et nytt oppdrag - wash, rinse, repeat, og det føles en smule grindy i perioder), men med ujevne mellomrom får man altså spesialoppdrag som fører en framover i storyen, og disse oppdragene er veldig bra. Spennende, morsomme og akkurat passe lange. Derimot har Zos brukt mye tid og ressurser på grafikken, mekanikken og "extras" - som det tidligere nevnte killkameraet, nye kostymer, personligheter, og annet slikt snacks.

Dark Brotherhood er definitivt verd pengene, men om jeg var litt mindre hekta på spillet ville jeg nok ventet en stund før jeg startet på den. Det er en del bugs som ikke er løst enda, og her og der er det problemer med lyd og animasjoner. Likevel hadde jeg det veldig gøy mens jeg spilte, og jeg gleder meg allerede til å ta runden med neste char. 
 












 



 

Har du prøvd Dark Brotherhood?

 

#ESO #ElderScrollsOnline #TamrielUnlimited #spill #gaming #dlc #darkbrotherhood #zenimax #bethesda

 

1

Ja, jeg savner det. Bittelitt.

Skriv en ny kommentar