hits

Aaarrrgh!

Ggg

Fffgg

Winter is coming!!!

 

Det gikk plutselig opp for meg at sommeren er over. Kanskje ikke sånn datomessig, men mandag er det skolestart og det betyr høst, og etter høst kommer vinter... Jeg vil ikke ha vinter! :(

 

Jeg blir alltid så nervøs...

...når montørbilen står utenfor sentralen.



I går tok de ned internettet kl. 15:30 for å fikse ettellerannet, og i dag våknet jeg til null internett. Har enda ikke fått sms om feilretting, og bilen står altså der enda. :|

 

*sukk*

 

#internett #hjemmekontor #telenor

Strømbrudd

Planlagt riktignok... men like fullt strømbrudd.

Men hagen full av kjekke karer fra kraftlaget er ikke til å kimse av det heller. :)

Utslitt og slår sprekker...

Jeg trenger et nytt tastatur. Jeg trenger å se hvilke bokstaver jeg trykker på, og her er de mest brukte slitt bort. Noen av tastene har til og med begynt å sprekke... :(

Forslag til et bra tastatur?

På'an igjen...


Jeg er allergisk mot vinter og snø. Nå har jeg gått med mer eller mindre kontinuerlig influensa siden midten av mars. Dette er tredje runde med feber, snørr, sår hals, hoste, verk i alle ledd og tette bihuler som får hodet mitt til å eksplodere flere ganger for dag. Nå vil jeg ikke mer! Sorry, pollenallergikere, men nå er det virkelig deres tur til å ta over. JEG. VIL. HA. SOMMER. NÅ!

 

Jeg blir deprimert av å gå ut døra...

 


Her er løsningen på "Gjett hva dette er!"
Sånn ser det nemlig ut utenfor hos oss akkurat nå...







Hmmm... Jeg tror kanskje vi kommer til å trenge et lass eller to til...
men ååååhhhh som jeg gleder meg til å få fikset gårdsplassen! :D

Tror du det holder med de to dungene der?

 

Netcom og kundeservice...

Netcom er rare!

Jeg har hatt Netcom siden jeg fikk det nåværende nummeret mitt (da som kontantkort) i 1999. Jeg har også testet kontantkort fra Telenor, Tele 2 og Chess opp gjennom åra. I 2005 (tror jeg det var) trengte jeg et vanlig abonnement, og Netcom var da den eneste operatøren som var villig til å gi meg det. På disse 13 åra har det vært en del telefoner til kundeservice...

Jeg blir stadig oppringt av selgere som lurer på hvilken mobiloperatør jeg bruker og om jeg ikke vil bytte til noe "myyye billigere" som [putt inn random operatør (oftest Telenor/Djuice eller Tele 2) her].

Disse selgerne blir smørmyke i stemmen når de skjønner at en eventuell flytting av mitt abonnement også innebærer flytting av det andre abonnementet mitt, og av sambos og begge ungenes abonnementer, altså to "voksne" og to tenåringer med tilsammen 5 mobilnummer. Så blir de litt lange i maska når hører bruksmønsteret mitt og de prøver å finne abonnementer i eget sortiment, som faktisk vil være billigere for meg. Det hender de klarer det, men forskjellene er da så marginale at jeg ikke ser noe poeng i stresset med å portere 5 mobilnummer til en annen operatør, og hittil har jeg og disse telefonselgerne vært enige om at jeg har det best der jeg er.

Her er nemlig greia (tjenestespesifikasjon 11. juli til 10. august 2012):

Telefon #1         (hovedabonnement) Galaxy Tab

Netcom flexitalk månedspris (nedbetaling av telefon #3) 199,-
Netcom Active forsikring 69,-
Trillingsim 1   (i sliten Nokia x3) 30,-
Samtaler til Netcom (15 stk) 8,-
Samtaler til Telenor (nett) (8 stk) 16,-
SMS (5 stk) 1,35
Mobil data 40,-

 

Telefon #2        (tilleggsabonnement)  iPhone

Personsvar 20,-
Samtaler til Netcom (2 stk)                                          1,50
Samtaler til Telenor (4 stk) 5,-
SMS (12 stk) 5,40
Mobil data 40,-

 

Telefon #3         (16-åringen)   Huawei u8860 Honor

Netcom Active forsikring                                              69,-
Påfyll ringetid Youngtalk 200,-

 

Telefon #4         (13-åringen)   Nokia x3 (klar for utskifting)

Netcom Active forsikring                                             69,-
Påfyll ringetid Youngtalk 200,-

 

Telefon #5         (Samboerns kontantkort)

Påfyll ca/mnd                                                            100,-


Tilsammen ca. 1100,-/mnd

Av dette utgjør nedbetaling av juniors nye telefon (9 avdrag igjen), forsikring på 3 mobiler og fast påfyll på ungenes kort ca. kroner 800,-

Vi har selvfølgelig Trådløs Familie på alle fem nummerne og ringer helt gratis til hverandre. I tillegg har jeg "Netcom bestevenn" på telefonen jeg bruker til jobb, og ringer dermed gratis til sjefen. :p

Ungene har forholdsvis høy pris på ringeminutter og sms, men siden de vanligvis bruker mesteparten av de 200,- hver til å handle ting på nettet spiller det ingen rolle. De bruker Skype og Mumble til å kommunisere med venner.
Sambo har intet ønske om å bytte ut kontantkortet sitt med et vanlig abonnement. Jeg har forsøkt å overtale ham i flere år, men han vil ha kontantkort. Han er flink til å fylle på når det er tilbud av typen "Kjøp ringetid for 300 og få for 500".

Alle abonnementene har en makspris på datatrafikk på kr 9,- pr dag. Kontantkortet har en makspris på 20,- pr dag, men sambo bruker ikke internett(!). Steinaldertelefonen hans takler det uansett ikke. Siden vi andre normalt bruker WiFi, og ikke mobildata, er dette billigere enn det billigste fastprisabonnementet som koster 119,-/mnd. Skulle vanlig bredbånd svikte en dag eller to kan jeg fint bruke en mobil som modem, og kan da bruke internett i 13 dager før det vil være billigere å velge et fastprisabonnement (119 kroner delt på 9 kroner/dag = 13 dager). Ungene får ikke vanlig abonnement (fastpris) enda, men det finnes surfepakker som kan legges til Flexitalk og Young Talk. Vi har ikke hatt behov for dette enda.

Jeg er jevnt over veldig fornøyd med Netcom, og har fram til i dag bare hatt små problemer med dem - alle disse lette å løse.

Men i dag oppdaget jeg at:
Forsikringene vi har er av den gamle typen som følger nummeret, ikke mobilen. Det vil si at om vi bytter telefoner trenger vi ikke endre forsikringene. Det er alltid den mobilen simkortet står i som er forsikret (det står ingenting om at den må være kjøpt hos Netcom) - og her viser det seg at Netcom har lurt meg!

Når jeg leser gjennom vilkårene for forsikringen jeg har betalt på i over ett år finner jeg:
4. HVA FORSIKRINGEN OMFATTER
Forsikringen omfatter:
- Den mobiltelefon som har installert NetCom SIM-kort med gyldig Active Forsikring på skadetidspunktet. Det forutsettes at
abonnementet har registrert samtaletrafikk på tapt/skadet mobiltelefon i tiden umiddelbart før skadedato.
Forsikringen omfatter ikke:
- Apple iPhone. Alle modelltyper.
- Mobile gjenstander med SIM-kort hvor produktets primæregenskap ikke er telefoni. Herunder tablets/nettbrett/Ipad, Nett-PC, og
lignende gjenstander med mulighet for dataoverføring eller telefoni.

Netcom (kundeservice) har altså, i samme telefonsamtalen der jeg bestilte Galaxy Tab'en, solgt meg en forsikring som ikke gjelder for telefonen den ble kjøpt til (tab'en). Denne forsikringen har jeg betalt 69.- /mnd på i ett år (tilsammen kr. 828,-). Jeg kan altså sette simkortet i en hvilken som helst mobiltelefon, og den telefonen dekkes da av forsikringen, men det gjelder ikke for Galaxy Tab'en som jeg kjøpte forsikringen til!

Jepp, jeg burde selvfølgelig lest gjennom vilkårene i juli 2011. Det falt meg bare ikke inn at forsikringen jeg ble anbefalt til Galaxy Tab'en ikke ville dekke produktet jeg kjøpte. Takk for den, Netcom!

Og da kommer vi til det andre problemet jeg har med Netcom... (jada. luksusproblem, men himla irriterende likevel).

De siste 10 telefonene vi har kjøpt har vi kjøpt gjennom Netcoms nettbutikk. Ikke fordi det er billig, men fordi det er enkelt - og jeg likte forsikringene (trodde jeg).

I juli hadde jeg tenkt å kjøpe en Galaxy Tab 2 10.1 Silver med 3G, men oppdaget at Netcom bare selger denne med Mobilt Turbo Bredbånd, ikke med vanlig telefonabonnement. Jeg er ikke interessert i mobilt bredbånd, så jeg ringte dem og spurte hvorfor den ikke selges med telefonabonnement. De svarte at det er fordi det ikke går an å ringe med den... o_0
Det er fullt mulig at det ikke går an å ringe med den dersom den bare har mobilt bredbånd-sim (som NC selger den med), men med et vanlig sim er den også en mobiltelefon, akkurat som tab'en jeg har nå.

Jeg ville forske litt mer...



Jeg er lei av å vente og har i grunnen gitt opp å få et fornuftig svar på dette.

Minste totalpris hos Netcom er i hvertfall 4847,- nå (Mobilt Turbo Bredbånd small).

Så, da regner jeg med at jeg kjøper den nye Tab'en min i butikk (online), setter tvillingkortet i den, setter hovedkortet i x3'en (pga forsikringen - mms er jo avlegs uansett), og slipper bindingstid i ett år til.
Med det regnestykket lander jeg på ca. 3500,- for tab'en, 0 i månedsavgift (nedbetaling), og kommer godt over tusenlappen billigere fra det enn om jeg hadde fått den fra Netcom med Flexitalk 199 og en telefonpris på... (jeg gjetter og er sikkert for snill) 1500,- (samme som den koster med Turbo small nå).

 

Netcom har god kundeservice, men et merkelig opplegg for salg. De vil ikke ha pengene mine når jeg vil handle hos dem, men tar gjerne betalt for en ubrukelig forsikring... Kanskje det er på tide at jeg kikker litt nøyere på tilbudene fra andre operatører. :p

 

Det bøtter ned!

Ikke så lett å se kanskje, men vannet bare faller ned fra himmelen i megadråper. Har aldri sett Plutti komme inn så fort før... :D

Banken har faila - igjen!

 

Å bestille bankkort fra Sparebank1 er ikke bare enkelt... Jeg er på mitt sjette eller sjuende kort, og den lokale banken har enda ikke klart å gi meg riktig motiv.

Da min eldste sønn skulle få Visa Electron for 3 år siden sendte de to kort. Ingen av dem hadde riktig motiv. Vi leverte inn det ene kortet, og kort tid etterpå sluttet det andre å virke, da hadde de stengt feil kort. Dette gjentok seg i fjor da han skulle ha nytt. Han fikk to kort, ingen av dem med riktig motiv, og de stengte feil kort... de sendte et nytt (gebyrfritt), og da klarte de endelig å sette på riktig motiv også.

I dag fikk min yngste sønn (13) sitt første Visa Electron. Med feil motiv.
Han fikk også sitt første Visa (18-årsgrense)... også med feil motiv, han fikk det jeg hver gang bestiller til mitt kort, og aldri får. :D

I morgen ringer vi banken... jeg er veldig spent på om de stenger riktig kort denne gangen.
Eventuelt kan han jo bare bruke Visakortet... så får vi se om de oppdager feilen selv. :p



Har du opplevd noe lignede?
Hvilken bank bruker du?

 

Crap!

Det er den tiden på året igjen, ja... :(

Bytte fly...

...for dette virker ikke.

Og vi skulle ha vært i luften for 20 minutter siden.

Influensa...


Jeg virkelig haaaaaaater å være sjuk!

Pushannonser på Android

For et par dager siden resatte jeg min Galaxy Tab til fabrikkinnstillinger, i håp om å bli kvitt Gingerbread og få tilbake Froyo. No such luck, firmware-reset må gjøres i butikken. :(

I alle fall, etter å ha installert alle appene mine på nytt hadde jeg plutselig fått en liten stjerne i statusfeltet...


(tenkte ikke på å ta printscreen selv så bildene er googlet)



(tenkte ikke på å ta printscreen selv så bildene er googlet)

Den hvite stjernen med den orange flekken er en pushannonse fra gudene vet hvor. Jeg googlet litt og fant ut at det er Airpush SDK som tilbyr denne tjenesten.

Alle som utvikler apps til Android kan velge å legge Airpush til i sin app og tjene penger på ads, og sluttbrukere kan ikke se hvilken app som har skylda for så å avinstallere den riktige appen. Ren spam, og max irriterende altså.

Jeg fant også denne siden: http://news.ycombinator.com/item?id=2493047
Hyggelige mennesker...

Her finner du en app for å permanent slå av alle airpush fra Airpush SDK: http://www.airpush.com/optout
Jeg har virusscanna den, men ikke fått testa den enda.

Edit: Den funker fantastisk!

--
Bildene er herfra

Vitsen med det 'a?!?

Dette er fullstendig pointless!!!

Det hindrer meg ikke i å kopiere ting, det absolutt eneste det hindrer meg i er å høyreklikke.
Jeg liker å høyreklikke for å bokmerke sider, og jeg foretrekker å høyreklikke og velge "tilbake" for å gå tilbake til forsiden når jeg kikker på blogger...
Hvorfor i #¤%&@$
insisterer folk på å tvinge meg til å bevege musepekeren helt opp til bokmerket mitt, eller bøye meg fram og trykke tilbaketasten på tastaturet for å gå tilbake til bloggnoforsiden? Slutt med det! Det irriterer meg!

Jeg har fått nok!

Jeg virkelig haaater å være forkjøla. HAAATER det!!! Med caps og tre a'er og tre utropstegn!


Det startet lørdag med den velkjente kriblingen i halsen, som raskt ble til feber, sår hals og rusten stemme, og så ble hodet fylt av supertung bomull. Sånn kjentes det i hvertfall ut. På søndag. Selvfølgelig viste det seg mandag morgen å ikke være bomull, men snørr - og mengder av det også...

Tirsdag var en reprise av mandag. Åtte småpakker med Kleenex. Onsdag var likedan (tom for Kleenex, hurra for dorull!), bortsett fra at nå hoster jeg i tillegg. Torsdag kunne jeg endelig puste gjennom nesa igjen, men hoster fremdeles til jeg brekker meg. Sove? Glem det!

Og som alltid, siden jeg har kronisk bihulebetennelse... tett nese fører selvfølgelig til et nytt utbrudd.

Jeg HAAATER å være forkjøla!!!