Hårsår på internett?



 

Det går ofte en kule varmt i forumtråder og kommentarfelt når mange forskjellige mennesker har like mange forskjellige meninger om et tema, og det kan være lurt å bare ta seg en bolle av og til, sette seg på fingrene litt og puste dypt noen ganger før man poster... eller ikke poster.  

 

Mange føler seg nok tøffere, og sier ting de ellers ikke ville sagt, når de sitter foran tastaturet hjemme og har en distanse til den de kommuniserer med. Terskelen for å blande seg inn i andres diskusjoner er også mye lavere på internett enn den ville vært dersom du overhørte samme diskusjon f.eks. på bussen.

Men distanseringen virker også den andre veien. Det kan være vanskelig å gjenkjenne ironi og sarkasme når man ikke hører eller ser den man snakker med, og hvordan man oppfatter tekst skrevet av ukjente blir ofte veldig subjektivt. Dette fører til at mange blir usikre og mye mer nærtagende på internett enn når de er i dialog med noen ansikt til ansikt. Det er lett å tolke ting altfor personlig, og da slår gjerne forsvarsmekanismene inn også. Det er fint å ha i bakhodet at selv om skoen passer er den ikke nødvendigvis ment for deg.

 



 

 

Man kommer langt med helt vanlig folkeskikk
 

Anna Rasmussen (mammatilmichelle) postet nylig et innlegg om barn og internett. Hun har selv fått merke akkurat hvor tankeløse og ondskapsfulle mennesker kan være på sosiale medier, og har planene klare for når hennes egne barn blir store nok til å gå onlime.

--Jeg kommer til å være så streng med å la barna være på nettet når de blir eldre. Jeg kommer til å være det marerittet av en forelder når det kommer til bruk av pc. Barna mine vil ikke få lov til å sitte noen andre plasser enn i stuen, der vi kan se på skjermen til enhver tid, hva som foregår, sier hun. --Jeg kommer til å snakke mye om at man ikke får lov til å kommentere noe man ikke liker, eller er uenig i.
 

Det er riktig at de yngre barna ikke bør være på internett uten oppsyn. De må lære hva som er greit og ikke greit, moral, etikk og sikkerhet, og de må beskyttes mot alle gærningene som befinner seg der ute, men det blir helt feil å fortelle barn at de ikke kan være uenige med andre og gi uttrykk for det. Lær ungene helt vanlig folkeskikk, så har de grunnlaget på plass. Det er også et pluss å lære dem god debatteknikk tidlig (kan du ikke selv kjenner du sikkert en ekspert eller to som gjerne tar på seg oppgaven), og lær dem å stå for meningene sine. Det er lov å være uenige. At man ikke liker noe betyr ikke at man skal snu ryggen til det, for det er stor forskjell på å kommentere "Jeg liker ikke at du skriver slik om venninnen min. Det du sier er ikke sant, og det vet du også." og å slenge ut et "Hold kjeft, jævla hore!". Budskapet er det samme, men du avgjør selv hvordan du vil at andre skal oppfatte det.
 

 

 

Steder du kanskje vil like:
Forum: Rampelyset (kvinneguiden.no)
Stort og smått om sosiale medier i Norge (Facebook) 
How to argue on the internet without becoming a troll (Lifehacker)

 

Mine TOPP 5 spill for øyeblikket...


Listet etter utgivelsesdato - nyeste først

Antall timer i hvert spill (så langt)
Fallout 4: 83 timer
Witcher 3: 289 timer
ESO: ca. 2000 timer
CS:GO: 63 timer
Skyrim: 400 timer

Legg også merke til at tre av fem på listen er fra Bethesda, som jeg i grunnen har et litt turbulent love/hate-forhold til... (2 år med frustrasjoner i ESO har skylda for det).  :p



 

 

Hva er dine favorittspill?

 

#spill #gaming #topp5 #fallout4 #witcher3 #eso #elderscrollsonline #teso #counterstrike #csgo #skyrim #bethesda

Å blogge fra iPad (eller iPhone)

Skal du blogge fra iPad bør du laste ned appen vår. Den finner du her (eller bare søk på "blogg.no" i appstore).
 

Blogge fra iPhone/iPad-appen




 

 

Nettleser på iPad

Det er også fullt mulig å blogge i nettleser på iPad. I nettleseren får du tilgang til mange flere funksjoner enn de som finnes i appen, men det er likevel en del som ikke fungerer fra mobile enheter. For eksempel bildeinnstillinger og videoopplasting/-avspilling.

For å blogge fra nettleseren går du til forsiden på blogg.no og logger inn på vanlig måte. Når du er innlogget finner du menyen under hamburgersymbolet  oppe til høyre.



 

 

Sette inn bilder

Trykk på bildesymbolet og velg arkivet. Merk boksen ved bildet du vil bruke, velg størrelse, og trykk på "Sett inn bilde"...


 



 

Du kan også laste opp bilder direkte fra iPaden/mobilen. Da må du velge opplastingen for ett bilde om gangen. Om du vil kan du bruke bilder fra Yay-images, helt gratis, men dette krever at du registrerer en konto første gang du bruker tjenesten.

 

Sette inn lenker...

Markér teksten som skal bli lenke, og trykk på lenkesymbolet. Skriv eller lim inn urlen. Husk "nofollow" dersom det er en betalt/sponset eller affiliatelenke.



 



 



 

#bloggtips #bloggno #ipad #bilder #lenker #mobilblogging #mobilapp

Flere velger skudd- og eksplosjonssikkert glass

Skuddsikkert og eksplosjonssikkert glass har lenge vært vanlig der det er stor fare for ran eller innbrudd, for eksempel i banker og på bensinstasjoner, men de siste par årene har etterspørselen økt kraftig i hele Europa, også fra andre typer bedrifter. Man er ikke lenger bare redde for ran, nå tar man forholdsregler også mot terrorister.

 

En av Europas største produsenter av sikkerhetsglass, AGC Glass Europe, bekrefter en 15% økning i salget siste år, og de nye bestillingene kommer hovedsaklig fra nye kunder som tidligere ikke følte noe behov for ekstra beskyttelse. Religiøse og politiske organisasjoner, nyhetsformidlere, kaféer og gatekjøkken, og til og med frisører, velger nå å beskytte ansatte og kunder også fra det som skjer utenfor bedriftens vegger (og vindu). 
 

Ticket booth with switch box
Licensed from: ginton / yayimages.com

 

Folk blir utrygge av det de ser i nyhetene, og ikke uten grunn, sier glassmester W. Swinkels. -- Før holdt det at man sikret seg mot innbrudd, ran og det som kunne skje inne i butikken. Nå må man også vurdere faren for terroristangrep, ikke bare mot egen bedrift, men også mot andre bedrifter og lokasjoner i nærheten.



Knust glass "overalt" etter bombeeksplosjonen i Oslo 22. juli 2011.
 

 

kilde: telegraaf

 

#glass #terrorisme #sikkerhet

50 SHADES OF SKREI (alle burde ha en nordlending)

I serien "Gode reklamer" presenterer jeg nå denne fra Signal Bredbånd. Skreien ble for drøy for søringene, så på kino vil man kun få se en sensurert versjon... her er originalen. :)


Såe, Signal, "til alle over alt"... hvorfor leverer dere ikke her jeg bor? Hæ?! :p

 



 

Obscuritas - semiskummel tålmodighetsprøve

Spillet er sponset



 

Obscuritas | PC | Singleplayer | Horror/Adventure | 12 år | av VIS Games/Ravenscourt | lansert 18. mars 2016

Det startet veldig lovende... :p



 

...så jeg tenkte at her var det duket for nervepirrende spenning og en og annen jumpscare. Jeg fikk delvis rett. :p

Nå må jeg innrømme at jeg sammenligner alle skrekkspill med "Amnesia", som fremdeles står for meg som det ypperste i sjangeren -- og da kommer de fleste til kort, men for et skrekkspill med 12-årsgrense hadde jeg vel kanskje ikke de høyeste forventningene.

Det starter ganske uskyldig... Du spiller som Sarah, en ung dame som har arvet onkel Arthurs digre eiendom og herskapshus. Han har sendt deg et brev med nøkkelen til porten og et hint om hvor du kan finne nøkkelen til døra. 



 

Etter en togreise gjennom vakker natur er du fremme og kan endelig begynne å bevege litt på deg.



 

Førsteinntrykk:

Grafikken er helt ok. Jeg spiller på medium og spillet krever en del ressurser. Mitt GeForce 670 ligger akkurat på minstekravet, og det tar bare et par minutter fra jeg starter spillet til viftene går for fullt og det høres ut som maskina skal ta av... men sånn er det ofte når jeg skal spille noe, så jeg kjører i gang uansett.

Etter ca. en time fikk maskina heteslag og slo seg av. Da jeg startet opp igjen etter nedkjøling var det meste av fremgangen i spillet lagret, men de tre første achievementsene (prestasjoner) sto fremdeles som låste (og det gjør de enda)

Spillet autolagrer når man har gjort ferdig et "område" og går videre til neste - og kun da. Dette er skikkelig irriterende, fordi det er mye fotarbeid og fram og tilbake, og må du avslutte midt i en oppgave, eller dør, starter du på nytt igjen fra begynnelsen på det området.



 

Kontrollene er enkle, WASD for å gå, E eller venstre museknapp for action, og du ser deg rundt med musa. Bevegelsene virker litt trege og tunge, og jeg følte egentlig at jeg gikk i "sneak" hele tiden. Den følelsen ble forsterket da jeg passerte en trebenk med bord og oppdaget at bordet rakk meg til rett under nesetippen. Man kan "sprinte" (les: gå fortere) med shift, men det ble litt tungvint... og etterhvert også farlig. 

Alt du kan gjøre noe med får en rød outline, på passe lang avstand.



 

Etter de første 10 minuttene var jeg allerede lei av å åpne dører og flippe lysbrytere... men det ble litt bedre da jeg dro brightness helt opp og kunne la lysbryterne sitte der og blomstre for seg selv. 
 

Puzzles:

Puzzels har en ganske varierende vanskelighetsgrad, men felles for alle er at når du har funnet ut hvordan oppgaven skal løses kreves det mye fotarbeid og åpning av mange dører for å gjennomføre. Siden jeg har retningssans som et middels multebær rekrutterte jeg eksperthjelp (les: tenåringer) til et par av de mer omfattende oppgavene...



 

Du finner snart ut at enten var ikke onkel Arthur så veldig glad i deg likevel, eller så er det huset selv som slett ikke liker deg. Det kryr av feller og overraskelser, men selv om det er mørkt, og fullt av lyder rundt deg, er det egentlig ikke spesielt skummelt å bevege seg fra ett sted til et annet, selv om jeg antar at akkurat den biten er ganske subjektiv og at det kommer an på hvor flink man er til å skremme seg selv. Spillet skal kunne "lese" reaksjonene dine og vise deg mer av det du er redd for, men akkurat det stemte dårlig i mitt tilfelle. 
 

Storyen:

Selve storyen er litt vanskelig å få tak på. Jeg har altså arvet onkels digre og ganske nedslitte hus, og må løse oppgaver for å vise meg arven verdig. Gjennom noe jeg antar er løsrevne dagboknotater får jeg stadig litt mer informasjon om et prosjekt onkel Arthur holdt på med, men det hele er veldig diffust og jeg vet ikke hva det gikk ut på, eller hva jeg skal finne, og det er vel kanskje det som driver meg framover... jeg er for nysgjerrig til å ikke forsøke å nå slutten.

Obscuritas er delt inn i 3 kapitler. Det første er egentlig mer frustrerende enn skummelt, men i kapittel 2 stiger creepyfaktoren med flere hakk.



 

I skrivende stund, etter ca. 7 timer spilletid, er er jeg kommet til det tredje området i kapittel 2. Jeg har 8 av 20 achievements (11 om jeg legger til de tre som bugga på starten), så ca. halvveis i spillet. Og det har blitt mye vanskeligere å avansere. Jeg føler at jeg vandrer i endeløse korridorer (dette huset er mye større på innsiden enn på utsiden!) med altfor mange identiske dører, og farer lurer rundt hvert hjørne. Jeg er pissredd (ikke fordi det som måtte lure bak neste hjørne er skummelt, men for å dø og bli sendt tilbake til start), og alene, og jeg vet ikke hvorfor jeg er her eller hva jeg skal gjøre...
 



 

Spillet er så langt en slags lightversjon av "Amnesia", ispedd litt "Slender", men det føles mye tyngre å spille det. 

Storyen er interessant nok, og spillet er tidvis herlig kjempeskummelt, men jeg vet ikke om jeg kommer til å spille det ferdig. Jeg er en kreativ sjel, og veldig utålmodig, og jeg liker ikke å repetere ting. Spesielt når repetisjonene er av typen traske gjennom labyrintiske ganger og hundrevis av dører som må åpnes. Dørene smeller forresten alltid igjen bak deg, så de må åpnes på nytt når du skal ut av rommet igjen... Spillet kunne vært en femmer, men at autolagringen bare slår inn mellom hvert nytt område trekker derfor min opplevelse av spillet veldig ned. Jeg har gitt det en foreløbig 3'er. Kanskje jeg endrer mening når (hvis?) jeg fullfører det. I så fall lover jeg å skrive en anmeldelse på den siste halvparten også. :)

http://store.steampowered.com/app/441680/  
Spillet har for øyeblikket 10% avslag på Steam (avsluttes 24. mars), og koster NKR 126,-





 

 

#spill #gaming #spmg #obscuritas #ravenscourt

 

 

! FUNSTUFF SPOILERWARNING !

På veien gjennom spillet kommer man over en og annen severdighet, og noen av dem er jeg usikker på om er tilsiktede eller tilfeldige... Som denne saken her (se bilde under), ikke akkurat det første jeg hadde forventet å finne i et spill med 12-årsgrense. :p

 

 


"When you see it you can't unsee it..."
 

Hva skal DU gjøre i påsken?

Det er straks påske igjen og som vanlig blir familien her litt spredd rundt. Mor skal jobbe om dagen og se på Netflix om kvelden, far skal fiske, eldstemann skal på TG og yngstemann (som solgte TG-billetten sin) skal sikkert sitte hjemme eller hos en kompis og spille The Division og kose seg. Eller jobbe. Jeg er faktisk ikke helt sikker...

 

 

 



 

#påske #påskeferie #poll

Hvordan få STORE bilder på blogg.no


 

For å vise store bilder i bloggen må du laste opp store bilder til bloggen. Max bredde på bilder i arkivet ditt er 2000 pixler. En mye brukt bloggbredde er 1000 pixler. En vanlig PC-skjerm er ofte 1920 pixler. Et bilde på 2000 pixler er dermed også stort nok til å brukes som bakgrunn i bloggen.

 

Slik gjør du det
 

1. Åpne bildeopplasteren.

 

2. Velg et stort bilde du har liggende på PCen (holder du musepekeren over vil tooltip fortelle deg hvor stort bildet er). 2000 pixler er vanligvis nok til å dekke skjermbredden hos de fleste.




 

3. Velg 2000 pixler størrelse (husk at stående bilder blir veeeldig store når de tar hele bredden, du vil kanskje gå ned litt på bredden om du bruker stående bilder... kanskje ha to ved siden av hverandre).




 

4. Last opp bildet

 

5. Om du setter inn bilder fra arkivet -- velg minst 1000 pixler størrelse når du setter inn bildet i bloggen. Velger du 2000 pixler vil bildet vises i full størrelse (det skaleres ikke opp dersom det er mindre enn bredden du velger).

 

 

Dersom bildet kuttes i bredden i bloggen kan du legge denne koden inn nederst i "Avansert design" >> "Stilsett (CSS)"

.entry img {
max-width: 100%;
}

 

 

#bloggno #bloggtips #bilder

Sette inn poll i et blogginnlegg

 

Du har sikkert sett de morsomme spørreundersøkelsene i artikler i f.eks. Nettavisen. Visste du at du enkelt kan legge inn slike i blogginnleggene dine også?

 

 

 

Her er oppskriften

 

Gå til http://www.opinionstage.com/ og lag en bruker (det er gratis)

Siden er veldig selvforklarende... og du kan også lage Quiz eller lister om du vil.

 









 

Lim inn koden i htmlredigering i bloggen...





Lykke til! :)

 

#blogg #bloggno #bloggtips

Lettvint middag på 30 minutter - 6 varianter



 

Fiskebollegrateng - barnevennlig (4-8 personer)

  • 3-5 dl makaroni
  • 2 poser Toro hvit saus
  • 1-2 bokser fiskeboller (du kan også bruke fiskekaker eller fiskepudding i terninger)
  • Valgfritt krydder, jeg bruker karri
  • Ost, revet eller i skiver.

 

Kok makaroni etter oppskriften på pakken, og tøm av vannet.
Lag saus etter oppskriften på pakken. Bytt gjerne ut noe av melken med fiskebollekraft. Krydre sausen når den er ferdig.
Mos fiskebollene i en stor form og hell den kokte makaronien og sausen over. Bland godt.
Ha evt. ost på toppen.
Settes midt i ovnen på 225 grader til sausen koker og osten er gyllen (10-15 minutter)

 

 

 

Variasjoner

 

Pølsegrateng

Kjøttpølser og Carbonarasaus. Tilsett eventuelt noen baconterninger.

 

Kyllinggrateng

Kylling og Bretagne kyllingsaus

 

Brun fiskekakegrateng
(ja, jeg vet... men det smaker godt altså!)

Fiskekaker i terninger og brun saus (NB! Dropp osten!)

 

Tomatpølsegrateng

Pølser i terninger og 1 pose tomatsuppe (bruk litt mindre vann enn oppgitt på posen)

 

Kjøttdeig i form
(jeg nekter å kalle denne "grateng")

Brun 400g kjøttdeig (krydre etter smak). Jeg foretrekker Toro kjøttdeigsaus til denne, men den fungerer også fint med Bernaise.

 


 

Grunnoppskrift

3 dl makaroni (snarkokt)

1-2 poser saus (avhengig av ferdig mengde - du trenger ca. 1 liter fordi makaronien trekker til seg en del)

Hovedingrediensen

Krydder etter ønske

evt. ost

 


 

Har du flere varianter av denne? :)

 

#mat #middag